I. Procedura doboru oraz zmiany uszczelki głowicy w silniku Perkins serii 100.
Uwaga: Jeśli nie zostanie uzyskana prawidłowa wysokość tłoka powyżej lub poniżej bloku cylindrów, może dojść do uszkodzenia silnika. Różnica pomiędzy najwyższą i najniższą wysokością tłoka nie może przekraczać 0,1 mm.
1 Ustaw narzędzie do pomiaru wysokości tłoka na powierzchni bloku cylindrów i obróć pokrętło wskaźnika do położenia zerowego.
2 Obracaj wał korbowy, aż korona tłoka znajdzie się w przybliżeniu w górnym martwym punkcie (GMP).
3 Ostrożnie połóż narzędzie ponad górną częścią tłoka, tłok miernika styka się z tłokiem nad osią sworznia.
4 Obracaj wał korbowy, aby upewnić się, że tłok znajduje się w najwyższym położeniu i zanotuj wskazanie manometru.
Uwagi: Jeżeli zmieniono lub zeszlifowano blok cylindrów, wał korbowy, korbowody lub tłoki, należy sprawdzić wysokość tłoka i zastosować odpowiednią uszczelkę grubości. Jeśli używany jest oryginalny tłok, upewnij się, że jest on zamontowany na prawidłowym korbowodzie i jest używany w oryginalnym cylindrze.
Silnik |
Występ nad powierzchnią czołową bloku cylindrów |
Grubość uszczelki |
103-10 |
0,45 do 0,55mm |
1,1mm |
0,56 do 0,65mm |
1,2mm |
|
0,66 do 0,77mm |
1,3mm |
|
103-13 |
0,60 do 0,70mm |
1,3mm |
0,71 do 0,80mm |
1,4mm |
|
104-19 |
0,50 do 0,60mm |
1,2mm |
0,61 do 0,70mm |
1,3mm |
|
Silnik |
Występ pod powierzchnią czołową bloku cylindrów |
Grubość uszczelki |
102-05 |
-0,30 do -0,15mm |
0,5mm |
-0,16 do +0,05mm |
0,6mm |
|
103-07 |
-0,40 do -0,25mm |
0,4mm |
-0,26 do -0,15mm |
0,5mm |
|
104-22 |
-0,45 do -0,30mm |
0,4mm |
-0,29 do -0,20mm |
0,5mm |
II Montaż uszczelki
Uwaga!
Przed montażem upewnij się czy powierzchnia bloku, głowicy i uszczelki jest czysta
Śruby przed montażem należy naoliwić olejem silnikowym.
Zaleca się zastosowanie nowych śrub do przykręcenia głowicy.
Momenty dokręcania śrub głowicy |
|
102-05, 103-07 |
37Nm |
103-10 |
51Nm |
103-13, 103-15, 104-19, 104-22 |
100Nm |
-
102-05,
-
103-07,103-10, 103-13, 103-15
3. 104-19, 104-22